Späť
Sťažnosť
Vymedzenie pojmu sťažnosť
Čo je a nie je sťažnosť
Sťažnosť je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ“), ktorým
- sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len „činnosť“) orgánu verejnej správy,
- poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
Sťažnosťou podľa zákona 9/2010 (§4 ods. 1) o sťažnostiach nie je podanie, ktoré
- má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v ňom jednoznačne vyjadrené, ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba domáha,
- poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené iným právnym predpisom (napr. občiansky súdny poriadok, trestný poriadok a pod.),
- je sťažnosťou podľa osobitného predpisu (napr. exekučný poriadok a pod.),
- smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa iného právneho predpisu (napr. správny poriadok a pod.).
Sťažnosťou podľa zásad PSK nie je ani podanie:
- PSK, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
- osoby poverenej súdom na výkon verejnej správy (napr. výkon exekučnej činnosti).
Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná. Musí z nej byť jednoznačné proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje, čoho sa sťažovateľ domáha (ďalej len „predmet sťažnosti“) a musí byť sťažovateľom podpísaná.
Posudzovanie sťažnosti
Podanie sa posudzuje podľa obsahu.
Ak podanie obsahuje viacero častí, z ktorých :
-
niektoré nie sú sťažnosťou podľa ods. 4 zásad PSK, PSK vybaví ako sťažnosť iba tie časti podania, ktoré sú sťažnosťou podľa uvedených zásad; časti podania, ktoré nie sú sťažnosťou, PSK sťažovateľovi nevráti a v oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti uvedie dôvody ich neprešetrenia,
-
všetky sú sťažnosťami podľa zásad PSK, avšak na vybavenie niektorých nie je PSK príslušný, vybaví PSK iba tie časti sťažnosti, na ktorých vybavenie je príslušný; ostatné časti sťažnosti postúpi podľa čl. III. ods. 2 uvedených zásad orgánu verejnej správy príslušnému na ich vybavenie.
Viac o sťažnostiach získate v zásadách: