Námestie mieru 2, 080 01 Prešov, IČO: 37870475
  • Anglická verzia
  • Nemecká verzia
  • Francúzska verzia
  • Poľska verzia
  • Ruská verzia
  • Maďarská verzia
  • Ukrajinská verzia
  • Rusínska verzia
Textová verziaMapa stránkyTlačiť Odoslať RSS logo stránky youtubelogo portálu Twitterlogo portálu Facebook

Dôležitý oznam!

Práve sa nachádzate na starom webovom sídle Prešovského samosprávneho kraja po-kraj.sk, ktorý slúži na archívne účely.

Všetky aktuálne informácie nájdete na novej adrese: www.psk.sk
 

 

 
Späť

Stanovisko HK k návrhu rozpočtu na roky 2008 - 2010

Stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu PSK na roky 2008 - 2010

V súlade s § 9, § 10 a § 21 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov ako aj s Príručkou na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010 č. MF/11852/2007-411 (zverejnenej vo Finančnom spravodajcovi č. 3/2007) sa na rozpočtové roky 2008 - 2010 zostavuje návrh viacročného rozpočtu, pričom záväzným je rozpočet na rozpočtový rok 2008 a rozpočet na roky 2009 a 2010 je orientačný a bude sa upresňovať v ďalšom rozpočtovom roku.

V zmysle zákona č. 369/2004 Z.z., Čl. II, § 19 e) ods. 1 písm. c), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladám odborné stanovisko k návrhu viacročného rozpočtu na roky 2008 - 2010.

Štruktúra stanoviska hlavného kontrolóra PSK k návrhu rozpočtu PSK na roky 2008 - 2010 vychádza z posúdenia predloženého návrhu z hľadiska:

1. zákonnosti predloženého návrhu rozpočtu

1.1. súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi

  • návrh rozpočtu PSK na roky 2008 - 2010 bol spracovaný v súlade s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-41 v znení Opatrenia MF SR č. MF/008978/2006-421, v súlade s Príručkou na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010 pod č. MF/11852/2007-411,
  • bol zostavený v súlade so zákonom č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonomč. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • zohľadňuje aj ustanovenia zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov v náväznosti na VZN č.8/2005, ktorým sa zavádza daň z motorových vozidiel a určujú sa sadzby dane z motorových vozidiel na území PSK,
  • zohľadňuje Nariadenie vlády č. 668/2004 Z.z. o rozdeľovaní výnosu z príjmov územnej samospráve, ustanovenia zákona č. 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, na základe ktorého v súlade s § 3 predmetného zákona výnos dane z príjmov fyzických osôb v príslušnom rozpočtovom roku je príjmom rozpočtov VÚC vo výške 23,5 %,
  • zohľadňuje aj ustanovenia zákona č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ostatné súvisiace právne normy.

1.2. súlad s internými predpismi PSK

a) miera podrobnosti spracovania Návrh rozpočtu na roky 2008 – 2010 je určená bodom 3Zásad rozpočtového procesu PSK, schválených na 12. zasadnutí Zastupiteľstva PSK dňa 12.12.2006, vr. Príloh 1 – 3.

Na základe predmetných zásad je potrebné konštatovať, že:

  • návrh rozpočtu je spracovaný vo veľmi všeobecnej rovine, nie sú v ňom rozpočtované výdavky v hlavnej kategórii 600 v členení na 610, 620, 630 a 640 jednotlivo na všetky organizácie podľa odvetví – doprava (SaÚC PSK), kultúra, vzdelávanie (za originálne aj prenesené kompetencie), sociálne zariadenia (rozpočtové organizácie, neštátne subjekty poskytujúce sociálnu pomoc),
  • v návrhu rozpočtu nie je vo všeobecnosti rozpočtovaná hlavná kategória 700 Kapitálové výdavky (okrem Zásobníka EIB), súčasťou návrhu rozpočtu nie je rozpis kapitálových výdavkov Úradu PSK, ani rozpis na jednotlivé odvetvia či na jednotlivé investičné akcie, pričom nerozpísaná rezerva predstavuje objem 250 169 tis. Sk.
  • kapitálové príjmy sú rozpočtované iba v položke nedaňových príjmov, kategória 230 Kapitálové príjmy za predpokladaný príjem za predaj majetku vo vlastníctve PSK vo výške 40 000 tis. Sk, čo vzhľadom na medziročný nárast rozpočtovanej sumy o 20 000 tis. Sk možno hodnotiť ako rizikový faktor v napĺňaní kapitálových príjmov. Položka 300 Granty a transfery nie je na roky 2008–2010 rozpočtovaná (ide o predpokladané čerpanie prostriedkov ŠR a EÚ na vypracované projekty).

b) Návrh rozpočtu na rok 2008 je v súlade s VZN č. 8/2005, ktorým sa zavádza daň z motorových vozidiel a určujú sa sadzby dane z motorových vozidiel na území PSK s účinnosťou od 1.1.2006, pričom sa neuvažuje so zvýšením sadzby predmetnej dane v roku 2008,

c) V súlade so schválenou Stratégiou zavedenia EURA v PSK, bod 4.15 Zabezpečiť pri vypracovaní návrhu rozpočtu na rok 2008 – 2010 prepočet základných položiek na euro - uvedená požiadavka nie je splnená a nie je zakotvená v návrhu rozpočtu.

d) Návrh rozpočtu na rok 2008 v rámci bežných transferov zohľadňuje výdavky Úradu PSK ako účelové prostriedkybežného rozpočtu súvisiace s:

  • realizáciou VZN č. 5/2004 o dotáciách poskytnutých z vlastných príjmov PSK v znení VZN č. 7/2005vo výške 3 000 tis. Sk,
  • dotáciou právnickým a fyzickým osobám poskytujúcim sociálnu pomoc v zmysle § 85 a § 86 zákona č. 195/1998 Z.z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov v zmysle VZN č. 5/2004 v čiastke 25 600 tis. Sk, nakoľko nedodržali termín na predloženie žiadostí v zmysle VZN č. 9/2006 o podmienkach registrácie subjektov,
  • s členským príspevkom pre Agentúru regionálneho rozvoja PSK vo výške 9 000 tis. Sk, ktorého navýšenie o 3 000 tis. Sk oproti rozpočtu roku 2007 je nedostatočne zdôvodnené nevyhnutnosťou riešiť finančné zabezpečenie dvoch zamestnancov pre spracovanie europrojektov pre SaÚC PSK. Vzhľadom na súčasný stav, kedy projektová činnosť je aj na Odbore regionálneho rozvoja, ÚP a ŽP Úradu PSK by bolo žiaduce rozdeliť a presne zadefinovať činnosti ARR PSK a Odboru regionálneho rozvoja, ÚP a ŽP Úradu PSK,
  • návrhom použitia účelových prostriedkov bežného rozpočtu pre NEFO PSK, n.f. v objeme 24 000 tis.Sk, z toho 2 000 tis. Sk pre Mesto Prešov a 5 000 tis. Sk pre Po a FO poskytujúce sociálne služby a registrované v PSK, pričom v tejto súvislosti je nutné poznamenať, že týmto postupom dochádza k prideleniu finančných prostriedkov na ten istý účel z rôznych zdrojov (dotácia v rámci VZN PSK č. 5/2004 a pridelenie v rámci NEFO PSK, n.f.).

Vzhľadom k poskytnutej účelovej dotácii aj za rok 2007 v objeme 21 000 tis. Sk je žiaduce detailnejšie rozanalyzovať možné účely použitia, zabezpečiť efektívnosť a hospodárnosť vynakladania finančných prostriedkov z poskytnutej dotácie v súlade so zákonom č 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v platnom znení (kontrola účelového použitia poskytnutej dotácie za rok 2007 je zakotvená v pláne kontrolnej činnosti na I. polrok 2008).

  • dodržanie informačnej povinnosti zo strany PSK
  • návrh rozpočtu PSK bol verejne sprístupnený na úradnej tabuli PSK v zákonom stanovenej lehote, t.j. najmenej 15 dní pred jeho schválením v súlade s § 9 ods. 4 zákona č. 302/2001 Z.z. o samospráve VÚC.

2. metodickej správnosti predloženého návrhu rozpočtu

  • návrh rozpočtu PSK na roky 2008 - 2010 vychádzal z východiskovej základe roku 2007 a bol spracovaný v súlade s Príručkou na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 – 2010,
  • bol zostavený podľa rozpočtovej klasifikácie v súlade s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová, organizačná a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení Opatrenia MF SR č. 008978/2006-421,
  • zdrojové možnosti návrhu rozpočtu vychádzali z predpokladaných daňových príjmov (predstavujú 55,85 %-ntný podiel na celkových príjmov PSK - výber dane z príjmov fyzických osôb, dane z motorových vozidiel), nedaňových príjmov (4,31 %-ntný podiel na celkových príjmoch – príjmy z predaja majetku PSK, príjmy z platieb za poskytované služby, mimorozpočtové príjmy, administratívne platby a iné poplatky, výnosy z vkladov na bankových účtoch PSK, atď.), príjmy z prostriedkov ŠR (39,84 %-ntný podiel celkových príjmov - financovanie prenesených kompetencií v oblasti školstva, atď.) a iných finančných operácií (použitie návratných zdrojov financovania od EIB),
  • bežné výdavky sú v návrhu rozpočtu na rok 2008 rozpočtované oproti východiskovej základni roku 2007 a v súlade s Návrhom rozpočtu verejnej správy na roky 2008 - 2010 o predpokladanú mieru inflácie pre rok 2008 nárastom v priemere o 2,0 % , pre rok 2009 o 2,4 % a pre rok 2010 o 2,4 %. Objem prostriedkov určených na mzdy v roku 2008 predpokladá 4 %-ntnú valorizáciu, v prípade poistného a príspevkov zamestnávateľa do poisťovní sa počíta s 34,95 %-ntnou odvodovou povinnosťou z rozpočtu miezd,
  • návrh bežného rozpočtu je rozpísaný podľa funkčnej klasifikácie - Úrad PSK, doprava (SaÚC PSK, vyrovnávanie strát vo verejnom záujme), kultúra, vzdelávanie, sociálne zabezpečenie, všeobecná pracovná oblasť (spolufinancovanie schválených projektov z fondov EÚ).

3. tvorba návrhu rozpočtu a jeho vyrovnanosti, štruktúra bežných a kapitálových ríjmov a výdavkov

3.1. tvorba návrhu rozpočtu

  • návrh rozpočtu PSK na roky 2008 - 2010 obsahuje predpísanú štruktúru v súlade s § 4, § 6 a § 8 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov
  • návrh rozpočtu PSK pre rok 2008 je zostavený ako schodkový, nakoľko rozpočtované výdavky v celkovom objeme 4 268 978 tis. Sk prevyšujú rozpočtované príjmy celkom 3 968 978 tis. Sk o objem 300 000 tis. Sk. Schodok rozpočtu je krytý finančnými operáciami, ktoré predstavujú návratné zdroje financovania z EIB,
  • návrh bežného rozpočtu pre rok 2008 je zostavený ako prebytkový, pričom prebytok vyrovnáva schodok kapitálového rozpočtu v objeme 210 169 tis. Sk,
  • návrh kapitálového rozpočtu pre rok 2008 je zostavený ako schodkový v celkovom objeme 510 169 tis. Sk, pričom schodok je krytý prebytkom bežného rozpočtu v objeme 210 169 tis. Sk a návratnými zdrojmi financovania v objeme 300 000 tis. Sk.
  • predkladaný návrh rozpočtu PSK na rok 2008 je potrebné považovať za rámcový (je spracovaný do výšky predpokladaných daňových, nedaňových a iných príjmov - grantov a transferov), ktorý prejde určitým vývojom aj v súvislosti s dofinancovaním kapitálových výdavkov zo zdrojov rezervného fondu v súvislosti so schválením záverečného účtu za rok 2007,
  • návrh rozpočtu na roky 2008 - 2010 bol prejednaný v Rade PSK, vo finančnej komisii PSK, pričom návrhy a požiadavky jednotlivých odborov Ú PSK a organizácií PSK boli zohľadnené s ohľadom na výšku rozpočtových príjmov.

4. Záver

Stanovisko hlavného kontrolóra PSK k návrhu rozpočtu na roky 2008 – 2010 je zamerané na posúdenie zákonnosti predloženého návrhu rozpočtu, jeho súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi, súlad s internými predpismi PSK, na hospodárnosť a efektívnosť rozpočtovaných finančných prostriedkov ako aj na identifikáciu rizík a prípadných rezerv plnenia rozpočtových príjmov a výdavkov.

V návrhu rozpočtu nie sú popísané priority, resp. riziká rozpočtu (okrem uvedenej priority zavedenia eura v podmienkach PSK od roku 2009):

  • rekonštrukcia ciest II. a III. triedy,
  • určiť priority pri zabezpečení definitívneho umiestnenia Úradu PSK, vr. prípadnej rekonštrukcie budovy,
  • zabezpečiť finančné prostriedky na krytie výdavkov spojených so spolufinancovaním projektov EÚ, vr. spracovania zoznamu projektov financovaných zo štrukturálnych fondov,
  • financovania strát vo verejnom záujme dopravcom v pravidelnej autobusovej doprave a zabezpečiť systémové riešenie verejnej osobnej dopravy,
  • personálne a materiálno-technické vybudovanie SO/RO,
  • v návrhu rozpočtu absentuje posúdenie možných rezerv a rizík, t.j. celkový stav pohľadávok, resp. stav v ich vymáhaní, celkový stav záväzkov, resp. stav v ich splácaní (týka sa to hlavne zdravotníckych zariadení NsP Svidník, NsP Humenné, prevzaté záväzky za NsP Stará Ľubovňa, NsP Vranov nad Topľou, ostatné zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK),
  • na základe uvedeného a vzhľadom k už vykonaním kontrolám z dôvodu predchádzania súdnych sporov a exekučných konaní zriadiť tím zamestnancov (napr. právnik, ekonóm, zástupca odboru zdravotníctva, resp. iných odborov) na prevzatie a riešenie stavu pohľadávok a záväzkov najmä za existujúce NsP Humenné, NsP Svidník a za ostatné zariadenia.

Rizikom rozpočtu je:

  • nedostatočná pripravenosť rozdelenia kapitálových výdavkov pre rok 2008 podľa jednotlivých investičných akcií, príp. nedostatočná pripravenosť na ich čerpanie. V pôsobnosti PSK absentujú interné zásady rozdeľovania kapitálových prostriedkov a stanovenie konkrétnych kritérií, ktoré by eliminovali rôzne riziká a vytvorili by stabilné pravidlá financovania v záujme zavedenia transparentnému a spravodlivému rozdeľovaniu finančných zdrojov.

Posúdením štruktúry, dodržania podmienok a miery podrobnosti spracovania návrhu rozpočtu so zohľadnením záverov a odporúčaní v stanovisku hlavného kontrolóra PSK je možné konštatovať, že Návrh rozpočtu PSK na roky 2009 – 2010 bol zostavený v súlade s § 9 a § 10 zákona č 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov.

Po zohľadnení týchto skutočností o d p o r ú č a m Zastupiteľstvu PSK návrh rozpočtu PSK na rok 2008 s c h v á l i ť a návrh rozpočtu na roky 2009 - 2010 zobrať na vedomie.

Publikované: 28.12.2008 / Aktualizované: 29.12.2008 HoreTlačiť