Správa o vybavovaní sťažností a petícií za I. polrok 2008.
V priebehu I. polroka 2008 bolo vybavovanie sťažností a petícií v pôsobnosti PSK vykonávané v súlade so zákonom č. 152/1998 Z.z. o sťažnostiach a zákonom č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení zákona č. 242/1998 Z.z., pričom postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní, vybavovaní a kontrole vybavovania sťažností a petícií v PSK upravujú Zásady vybavovania sťažností a petícií v PSK a okrajovo aj Zásady kontrolnej činnosti PSK, ktoré boli spracované v súlade s predmetnými zákonmi.
V zmysle prijatých „Zásad vybavovania sťažností a petícií v PSK“ vedie centrálnu evidenciu sťažností a petícií v PSK Útvar hlavného kontrolóra PSK (ďalej iba „ÚHK PSK“), ktorý odstupuje prijaté sťažnosti a petície podľa vecnej príslušnosti príslušnému odboru Úradu PSK na šetrenie, resp. sťažnosť vráti v prípade miestnej nepríslušnosti. V prípadoch náročných na prešetrenie na základe písomného požiadania toho, kto sťažnosť prešetruje v súlade s čl. VI. predmetných Zásad, vydávav súlade so zákonom písomný súhlas na predĺženie lehoty na prešetrenie hlavný kontrolór PSK.
ÚHK PSK v súlade s čl. VIII. „Zásad...“ vykonáva šetrenie opakovaných sťažností, t.j. prekontroluje, či pôvodná sťažnosť bola správne vybavená a výsledok kontroly oznámi sťažovateľovi písomne.
V súlade s Plánom kontrolnej činnosti na rok 2008 vykonal ÚHK PSK na jednotlivých odboroch Úradu PSK kontrolu vybavovania sťažností a petícií ako aj plnenia opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku pri vybavovaní sťažností a petícií za I. polrok 2008.
Stav vybavovania predmetnej agendy za I. polrok 2008 je nasledovný:
Na ÚHK PSK bolo doručených celkom 24 písomných podaní, z toho:
Z 21 podaní označených ako sťažností bolo:
Obsahovo boli sťažnosti podľa jednotlivých odborov zamerané nasledovne:
ÚHK PSK v súlade so spracovanými zásadami aj v priebehu hodnoteného obdobia poskytoval metodickú činnosť jednotlivým odborom Úradu PSK v oblasti vybavovania sťažností, hlavne poskytovaním podrobných informácií o postupe pri šetrení jednotlivých námietok, forme a podobe výstupných materiálov (zápisníc o riešení sťažností) s dôrazom na dodržiavanie lehôt pri ich vybavovaní.
Zásady vybavovania sťažností a petícií v PSK (spracované ÚHK PSK) sú dobrou metodickou pomôckou, nakoľko komplexne upravujú postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní, vybavovaní a kontrole vybavovania sťažností a petícií v PSK.
Kontrolou vybavovania došlých sťažností bolo zistené, že šetrenie sťažnosti vykonávajú zamestnanci na základe poverenia vedúcim odboru. Vybavovaniu predmetnej agendy je na jednotlivých odboroch venovaná náležitá pozornosť, pomocná evidencia sťažnosti je vedená so všetkými náležitosťami, agenda je vybavovaná v lehotách stanovených zákonom.
Za I. polrok 2008 oproti rovnakému obdobiu minulého roka došlo k nižšiemu počtu zaevidovaných celkových podaní o 19, z toho u sťažností vecne príslušných na riešenie PSK došlo k zníženiu o 18 a u vecne nepríslušných došlo k zníženiu o 6 sťažností.
Z uvedeného vyplýva, že sťažovatelia už lepšie ovládajú kompetencie PSK, nakoľko sťažností na obecné, mestské úrady, zdravotné poisťovne sú už zasielané na PSK iba sporadicky.
Na ÚHK PSK boli v centrálnej evidencii vybavovania petícií za I. polrok 2008 zaevidované a prijaté 3 petície, týkajúce sa:
Predmetné petície boli vybavené v súlade so zákonom č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších zákonov.