Obyvatelia obce Orlov už môžu provizórne využívať nový most v obci Orlov (okres Stará Ľubovňa). Oceľovú konštrukciu mostného objektu umiestnili cestári cez rieku Poprad koncom novembra. Dnes je vedľa neho drevená lávka pre peších.
Most v Orlove vážne poškodili povodne v júni 2010. Pilier starého mosta podmyla rozvodnená rieka, došlo k jeho poklesu a následnému prelomeniu vozovky. Vzhľadom na nebezpečenstvo, že by most mohol spadnúť a ohroziť životy či zdravie ľudí, musel správca komunikácie – Prešovský samosprávny kraj, rýchlo pripraviť riešenie. Navyše spadnutá konštrukcia mohla pri zvýšení hladiny rieky počas topenia sa snehu zapríčiniť záplavy.
Správa a údržba ciest PSK preto v decembri 2010 starý mostný objekt odstránila a začala pracovať na projektovej dokumentácii nového mosta. Z dôvodu bezpečnosti počas povodní bol navrhnutý oceľový most dlhý 62 metrov, ktorý rieku preklenul bez pilierov. Očakávané spojenie upravených mostných opôr oceľovou konštrukciou sa uskutočnilo 29. novembra.
„Keďže spadnutý most rozdelil obec na dve časti, chceli sme uľahčiť život obyvateľom Orlova,“ zdôraznil predseda PSK Peter Chudík. Preto cestári v priebehu troch týždňov zrealizovali provizórny chodník pre peších cez rieku Poprad. Chodník je umiestnený na konzolách nosnej oceľovej konštrukcie a prefabrikovanej železobetónovej konštrukcii mosta. Samotná konštrukcia chodníka je vyrobená z drevených trámov a fošien a bude slúžiť iba počas výstavby mosta.„Z bezpečnostného hľadiska to nie je optimálne riešenie, pretože občania budú chodiť po stavenisku,“ upozornil P. Chudík, „ale dôležité pre nás je, že obec sa opäť spojila.“Mostný objekt v Orlove by mal byť definitívne ukončený v júni budúceho roka.
Chodník cez most bude v noci osvetlený a jeho zimnú údržbu zabezpečí priamo obec. Posypový materiál jej dodá Správa a údržba ciest PSK.
Od nového roka by sa mal čiastočne zmeniť aj grafikon spojov v prímestskej autobusovej doprave. Autobusy už nebudú musieť absolvovať 10-kilometrovú obchádzku, pretože ľudia môžu prejsť na zastávku na druhej strane rieky. Po obchádzke by však mal aj naďalej premávať ranný a popoludňajší školský spoj.
Prívalové dažde, zdvihnuté hladiny riek a zosuvy pôdy počas povodní v roku 2010 spôsobili na cestách v správe PSK škody za takmer 22 miliónov eur. V Orlove išlo o najväčšie poškodenie mostnej stavby od roku 2004. Následky povodní bude PSK odstraňovať niekoľko rokov.
***
Prešov 20. decembra 2011
Veronika Fitzeková
hovorkyňa PSK