Často si takúto otázku kladieme. A aká je odpoveď? Buď ju nečakáme, alebo sa jej ani nedočkáme, alebo už vo výnimočných prípadoch je to aj pravda. Aby sme sa stotožnili s alternatívou, že - zákazník sa súčasne stáva aj pánom - je dôležité, aby sme sa neustále vzdelávali a získavali vedomosti, ktoré nám pomôžu zorientovať sa v spleti zákonov, nariadení, vyhlášok a rôznych opatrení.
S takýmto zámerom vypracovala Stredná priemyselná škola v Snine rozvojový projekt v rámci výzvy Podpora organizačného zabezpečenia vzdelávania pedagogických zamestnancov v oblasti finančnej gramotnosti a výchovy k podnikaniu na rok 2016.
Koordinátorky projektu, Ing. Buchlaková a Ing. Demčáková, si dali za cieľ:
Zámer projektu bol splnený. Do projektových aktivít sa zapojili cieľové skupiny, ktoré boli tvorené zo žiakov a učiteľov prihlásených základných škôl a SPŠ v Snine. Samostatnú skupinu tvorili pedagógovia SPŠ v Snine, ktorí si edukačné pomôcky, určené na finančnú gramotnosť, v predpremiére preverili na vzdelávacom seminári. Nosnou aktivitou projektu bol workshop finančnej gramotnosti, ktorý pozostával z dvoch častí: z odborných prednášok a zo zábavno-súťažných aktivít.
Dňa 15. novembra 2016 sa začal Deň finančnej gramotnosti a bol veľmi pestrý.
Pre žiakov základných škôl a našich prvákov, druhákov a ich učiteľov sa hneď zrána začala prednáška Ochrana spotrebiteľa. Zaujímavou a pútavou formou nám priblížila oblasť spotrebiteľa Mgr. Katarína Zalaiová z Odboru ochrany spotrebiteľa Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Jej konkrétne rady, príklady, návody akoby priamo dávali odpovede na otázky, ktoré v mnohých prípadoch boli predtým nezodpovedané. V bohatom programe sa hneď pokračovalo a od ochrany spotrebiteľa sme prešli k protikorupčnému správaniu. Kvalitu prednášky na tému Protikorupčné správanie garantoval Ing. Dušan Holotňák, ktorý 24 rokov pracoval ako policajt - vyšetrovateľ PZ, z toho 9 rokov na pozícii riaditeľa Odboru boja proti korupcii Východ, Úradu boja proti korupcii, Prezídia Policajného zboru PZ. Odborné prednášky sa skončili a už sa vytvárali súťažné tímy, aby si vyskúšali súťažné úlohy a hranie spoločenskej hry #Občan, (ne)hnevaj sa“, ktorá obsahuje kartičky s úlohami z oblasti protikorupčného správania a ochrany práv spotrebiteľa. Materiály k hraniu hier (Pexeso, #Občan, (ne)hnevaj sa!) boli zúčastneným školám odovzdané po ukončení workshopu a študijné publikácie dostali vopred. Dopoludnie ubehlo veľmi rýchlo a ani sme sa nenazdali a nastal čas odovzdávania ocenení najlepším, čas hodnotenia a čas sumarizovania.
Čo dodať na záver? Veľa praktického sme počuli od osôb, ktorým sme vďační, že sa s nami prišli podeliť o svoje bohaté vedomosti a skúsenosti. Hravou formou sme si overili, akými sme spotrebiteľmi v reálnom svete a či vieme reagovať na prípadné korupčné správanie v našom okolí. A bonusom navyše bolo vytvorenie originálnych edukačných pomôcok, ktoré sa dajú využívať na posilnenie finančnej gramotnosti našich žiakov, ale aj na triednických hodinách, či na spestrenie výučby alebo voľnočasových aktivít a pracovných porád pedagogického kolektívu našich škôl.
***
PaedDr. Alena Romanová
riaditeľka školy