Práve sa nachádzate na starom webovom sídle Prešovského samosprávneho kraja po-kraj.sk, ktorý slúži na archívne účely.
Všetky aktuálne informácie nájdete na novej adrese: www.psk.sk
S výstavbou juhozápadného obchvatu Prešova sa začne na jar budúceho roka. Vyhlásil to minister dopravy Arpád Érsek po rokovaní na Úrade Prešovského samosprávneho kraja, kde sa 14. októbra spolu so štátnym tajomníkom rezortu Viktorom Stromčekom stretol s predsedom PSK Petrom Chudíkom a primátorkou Prešova Andreou Turčanovou.
Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Arpád Érsek potvrdil, že výstavba diaľničného úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh nie je ohrozená. „Sme za to, aby sa diaľnica stavala. Šumy o tom, že sa nebude stavať, lebo je tu nový minister, nie sú pravdivé,“ povedal na tlačovej besede šéf rezortu. Zdôraznil, že pred podpisom zmluvy s dodávateľom musí vyriešiť dve úlohy.
Prvá je tá, že ministerstvo dopravy chce stavbu diaľničného obchvatu financovať z 80 percent z európskych peňazí. Podmienkou je ale zaktualizovať proces EIA, teda posudzovanie vplyvu na životné prostredie. Druhým problémom je cena diaľnice. Tá je označovaná za najdrahšiu na Slovensku. Podľa šéfa dopravy ide o podceňovanie náročnosti projektu. Finančnú analýzu zadal Ústavu dopravy pri Žilinskej univerzite. „Ľudia, ktorí hovoria o predražení, nepoznajú dôvody. My sa nebavíme len o osemkilometrovom úseku diaľnice, ale bavíme sa o 18 mostoch, premosteniach a dvoch tunelových rúrach a ďalších asi sedem kilometrov ciest, ktoré sa vybudujú v rámci tohto projektu. Preto som si dal úlohu do budúcnosti preveriť cenu, aby som bol vnútorne presvedčený, že je v poriadku,“ uviedol minister s prísľubom, že prepočty nijako nebudú brzdiť výstavbu. „Bol by som rád, keby sme toto všetko rýchlo zvládli a na jar začali stavať,“ uzavrel Érsek.
Na rokovaní sa hovorilo aj o rýchlostnej ceste R4. „Dnes máme pripravenú R4 tak, aby sa mohla začať súťažiť budúci polrok. Treba ale hľadať možnosti financovania,“ uviedol Viktor Stromček. Podľa župana Petra Chudíka je vybudovanie rýchlostnej cesty kľúčovou témou. „Samotná D1 nevyrieši dopravnú situáciu mesta Prešov. Peniaze na R4 sa musia nájsť. Možné východisko vidím cez dlhovú brzdu. Na to potrebujeme 90 hlasov v parlamente. Ak zagarantujeme, že to pôjde na cesty, tak potrebné hlasy sa nájdu,“uviedol na brífingu Chudík, ktorý ministerskú návštevu v Prešove zorganizoval tri dni po stretnutí s vedením rezortu v Národnej rade.
Súťaž na juhozápadný obchvat Prešova vyhralo združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia. Vysúťažená suma bola vo výške 356 milióna eur. Nemení sa ani termín dokončenia stavby. Ten bol stanovený do konca roka 2020.
***
Prešov 19. októbra 2016
Daša Jeleňová
hovorkyňa PSK